2010-08-17

En hälsning från TrumAnders


Åkte till Stallarholmen i helgen och hälsade på dom goda vännerna Susanne o Alpo,efter trevliga dagar så blev det ett par timmars vakjakt i skymmningen.
Otroligt vad viltrikt det är där, första kvällen såg jag från mitt torn, en råbock en älgko sju dovhjortar och en grävling mellan kl 20 och 22.
På lördagskvällen sköt Susanne dubblé på grävling 150 meter ifrån mig och jag satt och kikade på en råget, 21.30 en halvtimma efter Susannes grävlingar kom så Grisen som en skugga i åkerkanten,då blev det puls ska jag säga.Den ställde sig 130 meter ifrån mig och rotade lite i kornåkerkanten, siktade på den men väntade på att se om det var flera med, då försvann den en stund men kom tillbaka efter fem min. Fortfarande ensam och det var tur jag hade belyst riktmedel då det var ganska "skumt" men jag hade bra tag, och skottet föll, grisen var borta på en sekund i buskarna.
En ung kille med ställande hund var redan på väg till oss, då vi skulle jaga grävling med den senare på kvällen, han kom dit till skottplatsen och gick in i djungeln med hunden i band, och efter 20 meter låg grisen där, en sugga på 110 kg, död. En stor upplevelse för mig. Efter vi tagit hand om grisen gick vi ut igen och släppte hunden
på grävling. Ett par ståndskall hade vi fram till kl 01, men tyvärr var det för nära gryten så dom hann söka skydd. Men vilken helg!
För övrigt är det otroligt älgtätt där. Som en parantes kan sägas att på 4 år har 42 älgar körts ihjäl på en sträcka av ca 2 mil, och dom har fortfarande 9/ 1000 ha i tilldelning.
Hälsningar Anders

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar