2009-11-05

Avskjutningsstrategier har man diskuterat under många år i Vemdalen/Vemhån. Kvoter, koförbud, taggrestriktioner, en älg/skottillfälle, bättre samarbete mellan jaktlagen. Det är något av det man har diskuterat och kommit överens om. Inför årets jaktsäsong blev det aldrig något möte men de flesta lag har hållit på de gamla uppgörelserna. En tveksam händelse har dock inträffat i ett av de äldre lagen i byn kanske det allra äldsta. En tvåkalvsko fälls tillsammans med sina båda kalvar. Det är många som hört av sig om denna händelse och undrat vad som gick så snett att det blev nödvändigt att fälla tre älgar.

2 kommentarer:

  1. Ja och det är inte ända 2 kalvs kon som skjuts i området det är bara å lyfta på jägarkepsen!!!?
    Man borde svetsa igen pipan för vissa

    SvaraRadera
  2. Hej alla "Jägare"!



    Jag förstår att "anonym" menar oss (G-skogen.) då vi också tyvärr råkat fälla en ko som senare visade sig hade 2 st kalvar, som nu irrar omkring moderslösa i skogen.

    Ibland känner man sig tvingad att fatta sekundsnabba beslut när vi är ute på jakt, oavsett om man är passkytt eller om ens hund jobbar duktigt på ett stånd. Ibland visar det sig att det var ett felaktigt beslut man tog, sådana problem kan man nog aldrig komma bort ifrån. I vårat fall så stod hunden med ett tillsynes ensamt hondjur, varpå skytten tog beslutet att hon var skjutbar. (Vi har eftersträvat att ha en 50/50 avskjutning så hon var vår sista ko i år.) När kon rasade ner död så hördes skall från ett grannlags hundar, det visade sig efter bakspårning att det var kalvarna från den här kon som nu var död.

    Hon hade alltså lämnat kalvarna och stod med hunden själv. Dessa kalvar har vi sen provat att jaga på utan framgång, nu tror jag att dom klarar sig utan kon men det skulle kännas lite bättre att få tar ner dom också.



    Jag tycker det är bra att vi reagerar på sånt här och att det tas upp en debatt kring avskjutningar och sånt, men jag tror dessvärre att det även i framtiden kommer att bli svårt att gå ett helt jägarliv utan att man gör något misstag. För jag hoppas innerligt och tror att dessa incidenter var just misstag och inte någon egoistisk handliing för att få till sin hund eller att fylla frysen...



    Vi kan bara beklaga det som hänt och vi ska göra allt vi kan för att det inte ska hända igen.



    Jag vill ha till byamöten igen! Jag tycker det bästa är att prata MED folk än OM dom, så är det någon som undrar över nåt i "vårat" fall så tveka inte att kontakta mig.

    //Magnus Karlsson

    magnus@brynnan.se

    SvaraRadera